שלום לתורים: העגלה החכמה של שופרסל ו-Shopic מביאה את הדור הבא של חוויית הקנייה

פתרון טכנולוגי, מבוסס מצלמות ובינה מלאכותית, מזהה את המוצרים כשהם מוכנסים לעגלה. הסכום המצטבר מוצג במסך מגע עם מבצעים בהתאמה אישית. בשלב הבא גם נדלג על הקופה


יום שישי בבוקר, הקנייה הגדולה לשבת. דמיינו שהייתם יכולים להגיע לסופר ולצאת ממנו בלי לעמוד ולו לרגע בתור לקופה. דמיינו שכל מוצר שהייתם לוקחים מהמדף היה פשוט נקלט אוטומטית בעגלה, ולא משנה איך ומאיזה צד הכנסתם אותו. המחיר שלו היה מתווסף לסל הכללי, ממש כמו בקניות אונליין. ואם הייתם מתחרטים ומחזירים אותו, הסכום היה יורד מיד. אפשר להפסיק לדמיין: פתרון העגלה החכמה של Shopic, שרק מעטים נהנים ממנו בעולם, נכנס בהדרגה לרשת שופרסל – תחילה לסניף בגלילות, עד סוף השנה לעשרה סניפים ובהמשך לכ-200 הסניפים הגדולים בפריסה ארצית.

איך זה עובד? זה פשוט בהרבה מכפי שנדמה: לקוח מגיע לסניף ושולף עגלה סטנדרטית לגמרי. בנפרד, הוא מכניס את כרטיס מועדון הלקוחות – בשופרסל אפשר להציג גם תעודת זהות – ומקבל מהמדף יחידה מודולרית שנצמדת לעגלה והופכת אותה לחכמה. “זה הבדל משמעותי לעומת פתרונות אחרים שקיימים בשוק”, אומר ירון תורן, סמנכ”ל השיווק של Shopic. “העובדה שמדובר במערכת שמתחברת ומתנתקת מאפשרת להוציא את העגלה אל הרכב, לשמש ולגשם, כרגיל”.

היחידה כוללת שתי מצלמות שקולטות את המוצרים כשהם מוכנסים לעגלה, ולא משנה איך הכנסנו אותם (כל עוד לא הסתרנו את החזית עם היד או עם מוצר אחר ברגע ההכנסה). חשוב לחדד: לא מדובר בסריקה של ברקוד, שמחייבת דיוק מבחינת הכיוון והצמדה למכשיר, אלא בזיהוי ודאי של המוצר באמצעות שבב בינה מלאכותית ושיוכו למחיר המעודכן לאותה נקודת זמן. “אנחנו מאמנים את המכשירים לזהות את המוצרים לפי הממדים, הצורה והתמונה שעל האריזה”, אומר תורן. הוא מציין את המקרה היחיד שבכל זאת יצריך סריקה – בקנייה לפי משקל. ירקות ופירות, למשל, נשקול בנפרד, נצמיד פתק עם ברקוד ונסרוק אותו באותו מכשיר המוצמד לעגלה.


חוויית קנייה בהתאמה אישית

כל כניסה של מוצר חדש לעגלה תלווה גם בחיווי קולי וצבעוני (ירוק לאישור, כתום או אדום לבעיה כלשהי). נוסף על המצלמות, היחידה המודולרית שלנו כוללת גם מסך מגע שמציג את רשימת הקניות המצטברת וגם מציע מבצעים בזמן אמת. אם למשל קנינו גביע קוטג’, ומגיע לנו עוד אחד בחצי מחיר, נגלה זאת מיד ולא נצטרך לחזור למקרר בגמר החשבון.

ומה קורה בסיום הקנייה? כשלב ביניים, שופרסל תציב קופות מיוחדות לתשלום מהיר. נצטרך רק לעבור ולשלם, שהרי סל הקניות כבר סוכם וחושב. בשלב הבא נחסוך מעצמנו אפילו את זה: התשלום יוכל להיעשות דרך העגלה החכמה. אדריכלי המערכת ממליצים לנו לסדר את המוצרים שבעגלה בשק או בשקיות כפי שנרצה לקחת אותם הביתה. “נחסך כאן זמן משמעותי – וגם תור משמעותי – מעצם זה שייתרנו את הצורך להוציא את המוצרים ולהחזיר אותם אחד אחד”.

לא רק שיטת התשלום עוד צפויה להשתנות בהמשך. בגרסאות הבאות, שופרסל ו-Shopic מתכננות להטמיע במערכת לא מעט פיצ’רים שיהפכו את חוויית הקנייה שלנו לפשוטה, אפקטיבית ומהנה אפילו יותר. כיוון מעניין נוגע ליכולת לבצע פרסונליזציה: “מאחר שהמערכת מזהה אותנו דרך כרטיס החבר”, אומר תורן, “היא תוכל להציע לנו חוויית קנייה המותאמת במיוחד עבור כל אחת ואחד – מהטענה של רשימת קניות שתיכנס בקרוב, דרך הצעת מוצרים ומבצעים שעשויים לעניין אותי אישית לאור רכישות קודמות ועד עזרה בניווט לשם אופטימיזציה וקיצור של הביקור”.

יתרונות האונליין בחנות הפיזית

חברת הסטארט-אפ Shopic הוקמה ב-2016 וגייסה כבר 21 מיליון דולר, בין היתר משופרסל עצמה ומקרנות ההון סיכון IBI Tech Fund ו-Entrée Capital. כיום מונה החברה כ-50 עובדים וממשיכה להתרחב. ההנהלה ומרכז הפיתוח ממוקמים בתל אביב ויש כבר פריסות ראשונות בארצות-הברית ובמרכז אירופה.

לפני מספר שנים פיתחה Shopic עבור שופרסל את המערכת “סרוק וקנה”, שבמסגרתה מחולקים מסופונים ללקוחות כדי לסרוק את המוצרים ולחסוך את זמן ההמתנה בקופה. בפיתוח העגלה החכמה הייתה שופרסל מעורבת כ-Design partner והיא הראשונה בארץ – ומהראשונות בעולם, יחד עם הקמעונאית הגרמנית ALDI וענקית שיווק בארצות-הברית – שפורסת את הפתרון בסניפים.    

בשופרסל מדגישים כי בשונה מטכנולוגיות מתחרות, הפתרון של Shopic אינו דורש שינוי בתשתית הפיזית של החנות, לא מצריך השקעה מסיבית בעגלות חדשות ויקרות ומאפשר פריסה של המערכת בכל חנות תוך ימים בודדים. “אנחנו מביאים למעשה את כל היתרונות של קנייה אונליין לתוך החנויות הפיזיות שלנו”, אומר צביקה פישהיימר, סמנכ״ל משאבי אנוש ואסטרטגיה ברשת. “הקנייה תהיה אישית יותר, מוכוונת על פי המלצות רלוונטיות לכל לקוח, תוך הימנעות מהחלק הפחות אהוב על הלקוחות – העמידה בתור לקופות. Shopic פיתחה יחד איתנו פתרון שעונה על כל הצרכים האלה”. ירון תורן מעיד כי במה שקשור לטכנולוגיה, שופרסל מתייצבת בחזית: “אין עוד קמעונאית בארץ, ואין גם הרבה רשתות שיווק בעולם, שנכנסות לעומק הזה של חדשנות ופיתוח”. מנכ”ל Shopic רז גולן מוסיף: “אחד הדברים החשובים בפיתוח טכנולוגיות לשוק הקמעונאות הוא הבנה עמוקה של השטח, של האתגרים התפעוליים והצרכים הייחודיים בחנויות. לכן, לשיתוף הפעולה עם שופרסל יש חשיבות קריטית עבורנו: זו לא רק רשת הקמעונאות הגדולה בארץ אלא גם מובילת החדשנות בענף. בזכות התעוזה והפתיחות שלה, נוכל לקחת את הקונה הישראלי לדור הבא של חוויית הקנייה”.

היי, הכתבה עניינה אותך?

  • 0 לא ממש
  • 0 כתבה מעניינת
  • 5 עניינה אותי
    מאוד!
כתוב ע״י
מערכת הבלוג
לכתבות נוספות
AT YOUR SERVICE
נגישות