מחזון עתידני לפתרון מציל חיים ארצי: משלוחי התרופות של Bela by Be

המיזוג היה חלק ממהלך אסטרטגי: ליצור מרקטפלייס וירטואלי עם סל קניות אחד ובו מזון, טואלטיקה ואנטיביוטיקה. בדיוק אז הגיעה הקורונה, עם זינוק של 2000% בביקושים. שי אלמוג, מייסד אתר הפארם Bela מקבוצת שופרסל, משחזר את הדרמה הגדולה שהפכה את החזון לכורח המציאות  


שי אלמוג, מייסד אתר הפארם Bela . צילום: איציק בירן.

לפעמים מגיע שירות כל כך חשוב וכל כך אלמנטרי, עד שלא ברור איך לא היה כזה קודם. הזמנת תרופות הביתה היא דוגמה טובה: איך יכול להיות שלמרות מבול של משלוחים, מכל סוג ומכל נקודה בעולם, רק את הדבר החיוני הזה לא יכולנו להזמין? את השאלה הזאת הפנה שי אלמוג, מייסד אתר הפארם Bela, לרשת Be מקבוצת שופרסל. האחרונה הרימה את הכפפה בעיתוי שאין מתאים ממנו: רגע לפני פרוץ הקורונה, שהפכה את החזון לכורח המציאות.   

היוזמה התבשלה בהדרגה. באחד מגלגוליו הקודמים, כסמנכ”ל בשירותי בריאות כללית, הופקד שי על מערך השיווק, האינטרנט והקול-סנטר. אז עמד לראשונה על יתרונות האונליין, הן בשיפור והנגשה של השירות והן בהוזלת העלויות. במקביל ניסה לעודד אורח חיים בריא: רכיבה על אופניים, קידום שבילי הליכה ועיסוק במין וזוגיות. “הבנו שאם למבוטח שלנו יש בעיה אישית, לנו יש בעיה כקופה. בעיקר השתדלנו לדבר בגובה העיניים”. החוויה הייתה מעצבת עבורו, ולאחר עוד התנסות בעולם הריטייל, שי יצא לעצמאות. הכיוון כבר היה ברור.

על Bela הוא החל לעבוד עם צוות קטן שגייס עם שותפו גיא אבן (מנהל אגף השיווק והדיגיטל בשופרסל כיום) ב-2012. זה לא היה עוד בית מרקחת עם אתר, אלא להיפך. “למימוש החלום נעשה שידוך בין העולם הדיגיטלי לקמעונאות המסורתית”, נכתב בפורטל. “מה שמלווה אותנו מהיום הראשון הוא הרצון ליצור חוויית קנייה ברשת שתגרום לכל מי שהתנסתה בה לחייך”. הרגולציה לא היוותה מכשול: הספקת תרופות במשלוח עד הבית מותרת מאז 2008. זו הייתה כנראה מוסכמה שצריך לנפץ כדי להבין שזה לא רק חוקי אלא גם מעשי, יעיל ואפילו משתלם. והמוסכמה אכן נופצה, עם זכייתה של Bela, שבשליטת “רקח תעשייה פרמצבטית בע”מ”, במכרז הרוקחות של קופת חולים לאומית. זמן קצר אחר כך נחתם ההסכם עם רשת Be.

ברוכים הבאים לקניון הווירטואלי
במסגרת ההסכם רכשה Be 51% ממניותיה של בלה. בכך הפכה שופרסל לקמעונאית הראשונה בישראל שמספקת תרפות מרשם עד בית הלקוח באמצעות הזמנה באתר האינטרנט. בתקופת ההרצה, Bela by Be ממשיכה להפעיל את הפורטל העצמאי ולפעול מבית מרקחת באשדוד, עם מאגר תרופות נדיר בגודלו ובגיוונו. בהמשך, עם הגב של רשת Be ושופרסל, זה ייראה אחרת לגמרי: הרשת תספק תרופות עד הבית לחברי כל הקופות כחלק ממהלך אסטרטגי של הקבוצה להפוך למרקטפלייס שלם. “ממש כמו שבקניון יש בית מרקחת, סופרמרקט ותמהיל חנויות, כך יהיה גם בקניון הווירטואלי”, מסביר שי. “מאותה פלטפורמת אונליין, באותו סל קניות ודרך אותו שליח, ניתן יהיה להזמין הביתה לחם וחלב, בושם וקרם גוף, חיתולים, אופטלגין ומוקסיפן”.

הפתרון ההוליסטי כרוך במאמץ לוגיסטי אדיר, שלא יכול היה להתממש ללא האופרציה, התשתיות, כוח האדם והניסיון של רשת Be ושופרסל. אבל עוד לפני הפריסה הרחבה ומנגנון השינוע, שי מפנה זרקור להיבט המקצועי של מסירת התרופות עצמן: “תרופות הן מצילות חיים ומשפרות חיים, אבל צריכה שגויה שלהן עלולה גם לסכן חיים. זה שונה מכל מוצר אחר שמזמינים באינטרנט, בטח לא דבר להקל בו ראש. לא בכדי הוחלט לשים שומר סף, באפר נוסף של רוקח, שעומד מול הצרכן ומוודא שהוא מבין מה רשם לו הרופא, איך נוטלים את הכמוסה, עד מתי, באיזו תדירות ומהן תופעות הלוואי האפשריות. לא להגזים עם משככי כאבים שעלולים להפוך לממכרים; לזכור שתרופה לדלקת בדרכי השתן עלולה לגרום לשתן אדום-כתום – ההתוויה הזאת היא קריטית, ועליה בשופרסל לא מוותרים”.

התחליף של Bela by Be למפגש עם הרוקח הוא תשאול דיגיטלי שממלא הצרכן בעת ההזמנה (לאחר שהזין שם משתמש וסיסמה וראה את כלל המרשמים שהגיעו אוטומטית מהרופא למערכת). על פי רוב, זה מספיק לרוקח כדי לנפק תרופה בהתאם למרשם. אבל לא אחת – שי אומד זאת בכ-30% מהמקרים – מתחייבת שיחה טלפונית כדי לחדד נקודות ולסגור פינות. במקרי קיצון, כשהרוקח מזהה סתירות או חריגות, הוא רשאי להחליט שלא לנפק את התרופה עד לבירור נוסף. אבל זה לא הכול: ל-Bela by Be יש תוכניות נוספות להנגשת הטיפול התרופתי ללקוחות, למשל דרך מסרים ברורים ונגישים או סרטונים שיישלחו למכשיר הטלפון של כל רוכש, ויחזרו על הטקסטים שהיה שומע מהרוקחים בסניף. “לא נסתפק בעלון לצרכן”, מבהיר שי.

הנבואה שהתגשמה בין לילה
בתחילת העבודה המשותפת העביר שי מצגת לפורום הבכיר של הנהלת רשת Be ושופרסל. אחד השקפים בה, שדיבר על חיוניות השירות בשעת חירום תיאורטית, היה לנבואה שהגשימה את עצמה כמעט בין לילה. “ב-15.3 הגיע הבום הגדול”, הוא משחזר. “כבר במוצאי שבת הגענו והבנו שהכול הולך להשתנות. חווינו זינוק של פי 20 בביקושים. כשבני ברק הייתה בסגר מוחלט, היינו צריכים לעשות שיחות ועידה עם השליחים ועם צמרת המשטרה כדי שיתנו להם להיכנס. מפיילוט מקומי סביב אשדוד הפכנו לפתרון ארצי של שופרסל ו-Be כשאין מבוטח, בינתיים בלאומית, שלא מקבל תוך 48 שעות הזמנה שביצע דרכנו. השירות הפך למציל חיים”.   

אבל למייסד Bela אין פנאי לשקוע בסיכומים. בעיצומו של סגר נוסף, העבודה שוב לא עוצרת לרגע, והוא חייב גם לחשוב קדימה: “אנחנו כמו סיירת של נושאת המטוסים שנקראת שופרסל. ואנחנו חייבים להקדים בכמה צעדים כדי שמחר בבוקר נוכל להטמיע יחד את הפתרונות בצורה הכי נכונה”. לשמחתו, נושאת המטוסים נלהבת לא פחות ממנו: “אורי (וטרמן, מנכ”ל Be), הסמנכ”לים והרוקח הראשי איתנו בזה לגמרי, מבחינתם זה פרויקט אסטרטגי. הם קלטו ישר שיש פה משהו מעניין, שאפשר ללמוד דרכו איך עושים את זה בסקיילים גדולים. עבורי אישית, זו הגשמה של חלום. אם לפני שלוש שנים עוד הייתי עם הרבה סימני שאלה איך זה יקרה, אם בכלל, היום זה קורה ובגדול”.

היי, הכתבה עניינה אותך?

  • 1 לא ממש
  • 0 כתבה מעניינת
  • 13 עניינה אותי
    מאוד!
כתוב ע״י
מערכת הבלוג
לכתבות נוספות
AT YOUR SERVICE
נגישות